Tuesday, 20 December 2011

Edisi Orang Tua : Sedekah Itu Memanjangkan Umur.





Assalamualaikum, vanakem ilekk, salam sejahtera..


Hidup ini penuh ranjau berduri.. ecehh.. ayat bajet sasterawan.. Sya ade pengalaman yang nak dikongsi, tapi pengalaman ni Sya dapat dari orangorang tua.. Siapa la kite orang muda tanpa orangorang tua.. Muda keww? Muda la jugakkk.. hehe



Orang Tua : Belanja aku..


Sya : Boley banje, tunggu aku dapat elaun.. Haha


Orang Tua : Ah, tak yah la, ko bukan keje lagi pun.. Elaun pun ciput je..


Sya : Tau eh elaun aku ciput?   (Selamat elaun aku)..


Orang Tua : Nanti ko keje ko kena belanja aku laa, ko tau tak sedekah tu panjangkan umur..


Sya : Yeke? Betol ke ko neh???   (Muke puyuss sengalsengal)


Orang Tua : Eh, betol la ko ingat aku main-main ke? Ko nak tau kenape panjang umor? Allah dah tetapkan rezeki setiap orang..


Sya : Aah, betol..    (Kunun khusyuk dengar)


Orang Tua : Kalau rezeki ko RM10 sepanjang hidup.. Contoh la ni kan.. Ko guna RM7, then ade baki lagi RM3, pastu ko sedekah masjid RM3.. Tak cukup lagi RM10 sepatutnya rezeki ko.. Jadi, Allah akan panjangkan umur ko untuk ko cukupkan RM10 rezeki ko.. Ada paham?


Sya : Maksudnya, Allah memang dah tetapkan rezeki kita kan?


Orang Tua : Secara logik nye camtu la, sebab tu ko kena sedekahkan la jugak.. Aku gurau, gurau jugak.. Tapi benda-benda camni ko kena tahu..







So, renungrenungkan.. Sedekah ada kemungkinan memanjangkan umur.. Kerja Allah siapa yang tahu.. Samasama dapat pekdah.. bukan sahaja pahala malah umur.. InsyAllah.. Iman tak boleh diwarisi tetapi, hanya pengalaman boleh diwarisi oleh orang muda zaman sekarang.






Belajar Dari Kesilapan 
or 
Dont Do Mistakes, Learn From Other Mistakes..

Your Choice Bebeh..




Thanks for reading ♥ =)

No comments: